Analyse bezoekersaantal Super Bowl 2018 Victory Parade

Na de winst van de Super Bowl werden de Philadelphia Eagles op 8 februari in hun stad Philadelphia gehuldigd. De American Football atleten werden tijdens hun Victory Parade met bussen naar het Philadelphia Museum of Arts gereden waar de huldiging plaatsvond.

In opdracht van The Philadelphia Inquirer [1] werd een analyse uitgevoerd om het aantal bezoekers van deze massa-bijeenkomst vast te stellen. De real time analyse werd uitgevoerd door het crowd science team van de Manchester Metropolitan University en stond onder leiding van Prof. Dr. G. Keith Still, Professor in Crowd Science [2].

Super Bowl Victory Parade Route

De route van de Victory Parade, ongeveer 7.5 kilometer lang, werd in vijf stukken verdeeld en afzonderlijk geanalyseerd:

  1. Broad Street tot South Penn Square
  2. South Penn Square
  3. 16th Street tot Benjamin Franklin Parkway
  4. Benjamin Franklin Parkway tot Philadelphia Museum of Art
  5. Philadelphia Museum of Art

Ik maakte deel uit van het team en analyseerde het bezoekersaantal op South Penn Square, waar het gemeentehuis van Philadelphia staat.

U moet de statistieken, marketing cookies accepteren om deze video te kunnen bekijken.

Methode analyse South Penn Square

Als eerste heb ik een RAMP-analyse [3] van het gebied gemaakt. RAMP staat voor Routes, Area’s, Movement and Profile.

  • Routes: Analyse van de capaciteit van de routes die gebruikt worden door arriverende en vertrekkende bezoekers;
  • Area’s: Analyse van de capaciteit van de gebieden waar bezoekers zich ophouden;
  • Movement: Analyse van de instroomsnelheid, gebaseerd op data van openbaar vervoer, gegevens parkeergarages, social media et cetera;
  • Profile: Analyse van het te verwachten bezoekersprofiel en de invloed die dat profiel heeft op het verloop van de in en -uitstroom en circulatie tijdens het evenement.

Door het maken van een RAMP-analyse ontstaat een gedegen inzicht in de dynamische aspecten van een gebied zoals instroomcapaciteit, uitstroomcapaciteit, veilige verzamelcapaciteit en risico’s die over tijd veranderen.

Het tweede deel van het onderzoek bestond uit het verzamelen van geschikt beeldmateriaal. Livestreams vanuit helicopters werden opgenomen en geschikt beeldmateriaal opgeslagen.

Na bestudering van het verzamelde beeldmateriaal is een model van South Penn Square gemaakt en is het plein in verschillende sectoren (per bezoekersdichtheid) verdeeld:

Sectoren South Penn Square Philadelphia

Op basis van onderstaande foto zijn bijvoorbeeld de verschillende bezoekersdichtheden in dit stukje South Penn Square beoordeeld:

Crowd at South Penn Square Philadelphia

Zijn de verschillende bezoekersdichtheden in een simulatie programma getekend:

Bezoekersdichtheid per locatie

En zijn die dichtheden vervolgens gesimuleerd:

Door de simulatie te vergelijken met het verzamelde beeldmateriaal, konden de dichtheden in de simulatie verder geoptimaliseerd worden. Na alle locaties op het plein op dezelfde wijze te hebben geanalyseerd, zijn de oppervlaktes van alle sectoren vermenigvuldigd met het aantal personen in die sector. De uitkomst was het totaal aantal bezoekers op South Penn Square: ongeveer 45.000 personen.

De overige delen van de route zijn door mijn collega’s op vergelijkbare wijze geanalyseerd. Door alle resultaten uiteindelijk bij elkaar op te tellen werd het totaal aantal bezoekers aan de Victory Parade duidelijk: 670.000 [2]. De resultaten van het onderzoek werden na afloop van de parade direct naar The Philadelphia Inquirer gestuurd [1].

Referenties

  1. Philly.com. (2018). Eagles parade attendance: Close to 700,000, experts say – Philly. [online] Available at: http://www.philly.com/philly/super-bowl-lii/eagles-parade-attendance-crowd-estimate-philadelphia-super-bowl-20180208.html [Accessed 13 Feb. 2018].
  2. Mmu.ac.uk. (2018). Crowd science team confirms 670,000 fans watched Super Bowl parade · Manchester Metropolitan University. [online] Available at: https://www2.mmu.ac.uk/news-and-events/news/story/7157/ [Accessed 13 Feb. 2018].
  3. Still, G. (2014). Introduction to Crowd Science. CRC Press.